بررسی تلویزیون 46 اینچ سه بعدی C7000 که در ایران با نام تجاری c7770 به فروش می رسد

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
تلویزیون ۴۶ اینچی C7000 سامسونگ که از فناوری اکتیوشاتر پشتیبانی می‌کند در ایران با نام مدل C7770 شناخته می‌شود.
تبلیغات

تلویزیون سامسونگ 46C7000 که در ایران با نام تجاری C7770 به فروش می‌رسد، دارای ظاهری مناسب است و تصاویر HD و SD را به خوبی نمایش می‌دهد. قابلیت نمایش سه بعدی در این تلویزیون خوب است. ولی نمی‌توان آن را تلویزیونی شاخص، در نمایش تصاویر سه بعدی دانست. اگر قصد خرید تلویزیون سه بعدی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم تلویزیونی بزرگتر از 46 اینچ تهیه کنید.

مدل C7770 موجود در کاتالوگ فارسی سام سرویس یا UA40C7000WR موجود در سایت سامسونگ ایران و مدل C7000 سایت اصلی سامسونگ.

پیش از پرداختن به بررسی این تلویزیون جالب است بدانید نام‌گذاری محصولات سامسونگ در ایران کاملا با نام‌گذاری اصلی محصولات در کل دنیا متفاوت است برای نمونه C7000 تلویزیونی که در این بررسی به آن پرداخته شده در ایران C7770 نامیده شده است تا اینجای کار خیلی بد نیست ولی وقتی به لیست تلویزیون‌ها سام سرویس دقت کردم متوجه شدم که یک مدل تلویزیون با همان نام C7000 وجود دارد که اصلا هیچ ربطی به C7000 اصلی ندارد. اصلا Plasma است. این استراتژی نام‌گذاری در محصولات سامسونگ در ایران باعث سردرگمی و گمراهی مشتری می‌شود. تصور کنید در اینترنت مقالات و بررسی های مختلفی را در مورد محصول خاصی مطالعه کنید و محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای خرید آن به بازار داخلی مراجعه کنید ولی وقتی مدل محصول مورد نظر خود را به فروشنده بگویید محصول دیگری را به شما نشان دهد چه حالی می شوید؟ سر در گم نمی شوید؟

به نظر من این استراتژی سامسونگ در ایران واقعا درست نیست و این نام‌گذاری باعث انتخاب نادرست مشتری می‌شود. در ادامه به بررسی این تلویزیون سامسونگ که توسط Cnet انجام شده می‌پردازیم:

بررسی نقاط قوت و ضعف تلویزیون 46 اینچی سه بعدی سامسونگ C7000 یا C7770 در ایران

نکات قوت:

ظاهر جذاب، کیفیت تصویر مناسب، صدای بسیار مناسب

نکات ضعف:

قیمت تلویزیون سامسونگ C7770 نسبتا گران است، سایز کوچک برای مشاهده تصاویر سه بعدی

براساس اعلام سامسونگ، 90 درصد تلویزیون‌های سه بعدی خریداری شده در نیمه اول سال ۲۰۱۰ در اروپا، متعلق به برند Samsung است. این موضوع تعجب بر انگیز نیست؛ چراکه این کمپانی اولین تولید کننده تلویزیون‌های سه بعدی بوده و بیشترین مدل‌های تلویزیون سه بعدی را نسبت به سایر برند ها ارائه داده است.

اما فروش بالای محصول نشانه کیفیت بالای یک برند نیست. آیا این کمپانی گروهی از محصولات با کیفیت و منحصر‌به‌فرد را به فروش رسانده یا دسته ای از تلویزیون‌های متوسط را؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال، ما از سامسونگ در خواست کردیم که یک تلویزیون 46 اینچ مدل 46C7000 که در ایران با نام C7770 به فروش می‌رسد را در اختیار ما قرار دهد. این تلویزیون دارای نور پس‌زمینه LED است و از پر طرفدارترین تلویزیون‌های این کمپانی به شمار می‌رود، همچنین به دلیل سایز مناسبی که دارد برای بسیاری از خانه ها مناسب به نظر می‌رسد.

باریک ، سبک و مجلل

مانند بسیاری از LED TV ها، مدل C7000 بسیار باریک است. سامسونگ به ظاهر تلویزیون بسیار اهمیت می‌دهد و هر سال تلویزیون‌هایی با ظاهر جدید تولید می‌کند. تلویزیون شما هرچه هست در برابر زیبایی این تلویزیون کم می‌آورد. این تلویزیون واقعا زیبا است.

البته به علت ضخامت بسیار کم این تلویزیون و عدم وجود فضای کافی در پشت آن، آداپتور برق در داخل تلویزیون قرارداده نشده و از آداپتور خارجی استفاده شده است که باعث می‌شود پشت تلویزیون کمی شلوغ به نظر برسد.

وقتی سایز مهم‌ترین مسئله است

زمانی که بحث تلویزیون‌های سه بعدی است هرچه سایز بزرگتر باشد و صفحه‌نمایش به شما نزدیک‌تر باشد، تصاویر سه بعدی بهتری را مشاهده خواهید کرد. علت این مسئله این است که به محض خارج شدن چشمان شما از محدوده و زاویه در نظر گرفته شده صفحه‌نمایش، تصاویر تار خواهند شد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مربوط به "مشاهده سه بعدی در پلاسما و LCD" مراجعه فرمایید. بنابراین اگر اندازه اتاق TV شما متوسط یا بزرگ است و قصد تماشای فیلم‌های سه بعدی دارید این تلویزیون برای شما کوچک است. ولی اگر هدف اصلی شما مشاهده تصاویر دو بعدی است، این سایز گزینه مناسبی برای شما است.

Ghosting یا Crosstalk در C7000

در مقالات قبل دیدم که برای مشاهده تصاویر سه بعدی، گزینه‌های بهتری نسبت به ال ای دی وجود دارد.

زمانی که شما تصویر سه بعدی را مشاهده می‌کنید در واقع دو تصویر جداگانه و هر کدام از یک منظر در حال پخش هستند. تصویر سه بعدی با نمایش این تصویر ها یکی پس از دیگری تولید می‌شود. و عینک هم در هر لحظه یکی از تصاویر را دریافت می‌کند و نور یکی از شیشه ها را قطع می‌کند تا هر چشم در هر لحظه یک تصویر را مشاهده کند. اگر تلویزیون به اندازه کافی سریع نباشد و نتواند با سرعت کافی تصاویر را تولید کند ممکن است چشم راست شما به مدت یک میلی ثانیه تصویری را که چشم چپ قرار بوده ببیند را مشاهده کند. زمانی که این اتفاق بیافتد، شما دور تصویر Ghosting یا Crosstalk مشاهده خواهید کرد.

این مشکل در C7000 وجود دارد ولی خیلی جدی نیست. در واقع این مشکل خیلی قابل توجه نیست و اینگونه نیست که تصور کنید همواره دید شما را محدود یا تار می‌کند. بلکه تنها گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد.

کیفیت تصویر دو بعدی در این تلویزیون

یکی از ویژگی های این تلویزیون این است که تصاویر دو بعدی را به بهترین شکل نشان می‌دهد. این تلویزیون تصاویر زیبا و درخشنده ای به شما ارائه خواهد داد. تصاویر HD در این تلویزیون بسیار با کیفیت است. با یک دیسک Blu-ray شما کوچک‌ترین جزئیات تصویر را مشاهده خواهید کرد.

اگر جزو افرادی هستید که به کیفیت تصویر اهمیت می‌دهند، به شما پیشنهاد می‌کنیم زمان تماشای فیلم، تلویزیون را روی حالت Movie قرار ندهید. زیرا در این حالت کیفیت تصویر شبیه به فیلم‌های کم ارزش می‌شود نه یک فیلم هالیوودی که چندین میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شده است.

کیفیت صدای خوب

صدای این مدل تلویزیون سه بعدی سامسونگ غافلگیر کننده است. دیالوگ ها به وضوح شنیده می‌شوند. اسپیکر های داخلی این تلویزیون بسیار خوب هستند. اگرچه برای دیدن تصاویر سه بعدی به شما توصیه می‌کنیم یک مجموعه سینمای خانگی یا اسپیکر مناسب تهیه کنید.

نور پس‌زمینه نامناسب

مشکل بزرگ تلویزیون‌های سه بعدی با نور پس‌زمینه LED خصوصا از نوع حاشیه ای (Edge LED) این است که پنل تصویر خیلی روشنی راارائه نمی‌کند. این مشکل در این تلویزیون کاملا مشهود است. خصوصا در تصاویری که گوشه ها و بالا و پایین تصویر تیره باشد، شما نقاط روشن و پر نوری را مشاهده می‌کنید.

یکی دیگر از مواردی که در این تلویزیون ممکن است اذیت کننده باشد کنتراست این تلویزیون است. اگر تصویری داشته باشید که کاملا سیاه باشد و سپس تصاویر روشن‌تر در این تصویر سیاه وارد شوند، به علت کنتراست بسیار زیاد این تلویزیون، نور بسیار زیادی(از تصاویر روشن ) در بین تصاویر سیاه به چشم می خورد. بنابراین برای این که این دسته تصاویر چشم شما را اذیت نکند به شما پیشنهاد می‌کنیم نور پس‌زمینه را که به صورت پیش‌فرض روی 10 تنظیم شده به 6 کاهش دهید تا هم رنگ سفید خوبی داشته باشید و هم مشکی عمیق را به خوبی ببینید.

کیفیت تصاویر سه بعدی و تبدیل دو بعدی به سه بعدی

کیفیت تصویر سه بعدی در این تلویزیون خوب است ولی به خوبی سایز 55 اینچ این مدل نیست. به‌طور کلی به دلایلی که در مورد ایجاد Ghosting اشاره کردیم تصاویر سه بعدی عالی را مشاهده نمی کنید. در واقع اگر به دنبال مشاهده بهترین تصاویر سه بعدی هستید این تلویزیون پیشنهاد خوبی برای شما نخواهد بود. ولی اگر یک تلویزیون سه بعدی نیاز دارید که گاهی با آن فیلم ببینید و به کیفیت تصویر سه بعدی آن خیلی حساس نیستید این تلویزیون را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تبدیل دو بعدی به سه بعدی تنها می‌تواند شما را دچار سردرد کند. برای یک تلویزیون ممکن نخواهد بود که تشخیص دهد عمق هر قسمت از تصویر چقدر باید باشد. اگر این چنین بود هیچ‌گاه تکنولوژی سه بعدی به این شکل منحصر‌به‌فرد ساخته نمی شد.

همچنان در جعبه تلویزیون عینکی نیست

مانند سایر تولید‌کنندگان TV، عینکی در جعبه تلویزیون وجود ندارد . cnet در این باره می‌گوید:

ساموسنگ گفته است که یک set عینک به هراه تلویزیون وجود دارد. ولی در هر صورت شما باید از فروشنده خود سؤال کرده و با او توافق کنید.

و این بدین معنی است که استفاده از قابلیت سه بعدی تلویزیون سامسونگ تنها با هزینه کردن مضاعف امکان‌پذیر است. البته هنگام خرید این تلویزیون بهتر است با فروشنده توافق کنید زیرا هیچکس دوست ندارد مشتری یک تلویزیون گران‌قیمت را برای یک دستگاه 80 یورویی از دست بدهد. البته سیاست‌های فروش سامسونگ در کشور های مختلف متفاوت است و ممکن است در ایران همراه با این تلویزیون عینک سه بعدی رایگان نیز ارائه شود. این سیاست بسته به سودی که هر کشور روی تلویزیون‌های خود اعمال می‌کند، متفاوت است.

سایر نکات

مانند چندین مدل قبلی سامسونگ این تلویزیون فرمت های مختلفی را از طریق USB یا حتی شبکه خانگی پخش می‌کند. نور پس‌زمینه خیلی خوب نیست از آنجایی که قیمت تلویزیون سامسونگ 1500 یورویی، نمی‌توان این تلویزیون را به عنوان یک تلویزیون دو بعدی بسیار خوب نیز پیشنهاد داد.

نتیجه

صرف نظر از نور پس‌زمینه و کیفیت تصاویر سه بعدی، مدل C7000 که در ایران با نام C7770 خوانده می‌شود، یکی از بهترین دو بعدی های بازار است و تصاویر SD و HD را به خوبی نمایش می‌دهد. در کل اگر به دنبال خرید تلویزیونی هستید که هزینه آن برای شما مهم نیست، حتما در ویترین سامسونگ به دنبال این مدل باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات