مقایسه LCD و پلاسما: بهترین برای 3D کدام است

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴
مطالعه 8 دقیقه
در میان انواع مختلف تلویزیون‌ها از جمله پلاسما و LCD کدام تکنولوژی برای مشاهده تصویر 3D مناسب تر است؟
تبلیغات

با وجود تکنولوژی هایی که دائما به روز می‌شوند، ساخت تلویزیونی که "بهترین" باشد، غیر ممکن است. زیرا همه روزه تکنولوژی جدیدی وارد بازار می‌شود و تلویزیونی که تکنولوژی جدیدتری داشته باشد، لقب بهترین را از آن خود می‌کند. کنتراست ها هر روز بالاتر می‌روند و رزولوشن و روشنایی تصویر همه روزه ارتقا می یابند.

یک تلویزیون، برای ارائه تصویر 3D خوب، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

دردسری که برای کمپانی های سازنده تلویزیون 3D یا سه بعدی وجود دارد مبحث Crosstalk یا همان Image Ghosting است. هرچه Crosstalk کمتر باشد، تصویر سه بعدی که در تلویزیون ایجاد می‌شود، بهتر خواهد بود. در ادامه پدیده Crosstalk یا تداخل تصاویر را تعریف و بررسی خواهیم کرد.

تصویر سه بعدی چگونه ساخته می‌شود؟

برای ایجاد تصویر سه بعدی، باید دو تصویر هم‌زمان روی هم بیافتند، هر تصویر مخصوص یکی از چشم هاست. درحالی‌که تلویزیون 3D در حال پخش دو تصویر جداگانه است، عینک مخصوص سه بعدی، دو تصویر جداگانه را مدیریت می‌کند. یعنی باعث می‌شود هر چشم در هر زمان فقط یکی از تصاویر را ببیند. وقتی که تصویر مربوط به چشم چپ نمایش داده می‌شود، دیافراگم عینک، جلوی تصویر مخصوص چشم راست را می‌گیرد و برای چشم دیگر هم به همین ترتیب.عمل باز و بسته شدن دیافراگم عینک برای هر چشم چندین بار در ثانیه تکرار می‌شود. به این ترتیب شما قادرید تصویر را به شکل سه بعدی مشاهده کنید.

Crosstalk، Time Ghosting یا تداخل تصاویر چگونه ایجاد می‌شود؟

در قسمت بالا، چگونگی تشکیل تصویر سه بعدی را توضیح دادیم. دو تصویر هم‌زمان (با اختلاف زمانی بسیار بسیار کم) در حال پخش هستند و عینک مخصوص نیز با توجه به اینکه هر تصویر باید توسط کدام چشم دیده شود، دیافراگم عینک مخصوص آن چشم را باز گذاشته و دیافراگم دیگر را می‌بندد. حال فرض کنید تصاویر به خوبی تفکیک نشوند. قسمتی از تصویری که قرار بوده توسط چشم راست دیده شوند برای چشم چپ نیز، قابل رویت است (و بالعکس). اتفاقی که در این حالت پدیدار می‌شود Crosstalk نام دارد و تأثیر آن نیز ایجاد هاله ای تار، دور تصاویر در حال مشاهده در تلویزیون سه بعدی است.

چه زمانی Crosstalk در تصاویر سه بعدی ایجاد می‌شود؟

  • Crosstalk زمانی رخ می‌دهد که کریستال مایع در LCD نمی تواند به سرعت از تیره به روشن تغییر یابد یا درخشش سلول های فسفر در پنل‌های پلاسما بیش از حد، طولانی شود.
  • عینک های 3D نیز اگر به خوبی با تلویزیون همگام نشده باشند یا انحراف زاویه در عملکرد آن‌ها تأثیر زیادی داشته باشد، ممکن است موجب ایجاد Crosstalk شوند.
  • به‌طور کل Crosstalk پدیده ناخواسته ایست که اگر اصلاح نشود، نمی‌توان تصاویر سه بعدی را به درستی مشاهده کرد. آنچه که امروزه ذهن تولید‌کنندگان بزرگ تلویزیون را نیز مشغول کرده کاستن و محدود کردن Crosstalk است.

مقایسه LCD (و LED Backlite) با پلاسما در مشاهده 3D

کارشناسان طرفدار LCD و پلاسما دلایل برتری هر کدام را ذکر می‌کنند و کارشناسان زومیت هم سعی کرده‌اند با دقت هرچه بیشتر این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند.

دسته اول که معتقدند تلویزیون پلاسما کیفیت بهتری نسبت به LCD داشته و برای ایجاد تصاویر سه بعدی نیز قابلیت های بهتری دارند، این چنین می گویند.

P1030477-420-90

همان‌طور که می دانید در مقایسه کیفیت تصویر پلاسما و LCD در پخش دو بعدی، تلویزیون‌های پلاسما قابلیت های بالاتری دارند و این خود یکی از استدلال های برتری پخش سه بعدی در پلاسما است.

می‌دانیم که کیفیت تصویر 3D ، به سرعت تغییر تصویر از چشم راست به چشم و بالعکس بستگی دارد. هرچه این سرعت بیشتر باشد، Crosstalk تصویر هم کمتر خواهد بود. بنابراین با توجه به تعریف Crosstalk، هرچه زمان پاسخ گویی یا Response Time تلویزیون کمتر باشد تصویر سه بعدی بهتری را مشاهده خواهید کرد. (زین پس به جای Response Time مختصرا از RT استفاده می‌کنیم).

از آنجایی که RT پلاسما حدود 0.001 میلی ثانیه است عملا زمان پاسخ گویی وجود ندارد و این یکی دیگر از دلایل برتری پلاسما نسبت به LCD در پخش سه بعدی است. تغییر پیکسل از سیاه به سفید زمان بیشتری می‌برد تا تغییر از سفید به سیاه. این تغییر رنگ برای LCD ها به دلیل وجود کریستال LCD، دشوارتر نیز می‌شود و این یکی از دلایل ایجاد Crosstalk در تصاویر سه بعدی LCD هاست. در این یک مورد Crosstalk پلاسما صفر است زیرا به سرعت از سیاه به سفید تغییر رنگ می‌دهد (به دلیل RT بسیار کم)

نقش گرما در ایجاد تصویر سه بعدی

یکی دیگر از دلایل ایجاد Crosstalk در LCD ها، گرماست. وقتی یک تلویزیون LCD گرم می‌شود کریستال مایع موجود در پنل، خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد و بنابراین بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. این بدین معنا است که یک پنل LCD سرد به خوبی یک پنل داغ شده نمی تواند در نمایش تصویر سه بعدی موفق باشد! بنابراین پنل‌های LCD سه بعدی باید بین 60 تا 90 دقیقه روشن بمانند تا به حداکثر تواناشان در ایجاد تصویر سه بعدی برسند. درحالیکه که به محض روشن شدن پلاسما، این تلویزیون‌ها قادرند بهترین کیفیت تصویر سه بعدی را ارئه دهند.

آخرین گزینه بسیار مهم در ارتباط با Crosstalk تصاویر سه بعدی، عینک مخصوص این تلویزیون هاست. نور LCD ها به صورت Polarized می تابد. یعنی همه امواج در یک زاویه. درحالی‌که نور پلاسما ها Unpolarized هستند. یعنی نور از تلویزیون در همه زوایا می تابد.

اگر زاویه شما از صفحه LCD که نور پلاریزه دارد تغییر کند، عینک مخصوص نمی تواند به خوبی تصاویر مربوط به چشم چپ و راست را از هم تفکیک کرده و دیافراگم عینک را به درستی ببندد. زیرا با تغییر زاویه، امواج نوری که از LCD به صورت مستقیم می تابند، به عینک نرسیده و عملیات تشخیص تصویر و بستن دیافراگم دچار مشکل می‌شود. در حالیکه نور پلاریزه نشده پلاسما، در تمام جهات می تابد و تغییر زاویه از جلوی تلویزیون هم نمی تواند در عملیات بستن دیافراگم خللی ایجاد کند و Crosstalk ایجاد کند.

محدود کردن Crosstalk

یکی از بهترین راه‌های کاهش Crosstalk این است که در نقاطی که تاری دیده می‌شود، نور و روشنایی ( Brightness )تصویر کاهش می یابد. با کاهش روشنایی در این نقاط، Crosstalk نیز کم نور شده و کمتر به نظر می آید. اگر به فکر خرید یک LCD سه بعدی هستید، همیشه در نظر داشته باشید باید 60 تا 80 دقیقه این LCD را گرم کنید تا آماده نمایش تصویر 3D بهتری شود.

این بار نوبت به دسته دوم کارشناسان است که معتقد هستند LCD و LED Backlite ها برای مشاهده تصاویر سه بعدی مناسب تر هستند.

in_LED7000

از نظر این دسته از کارشناسان: روشنایی تصویر (Brightness) همیشه جزو مهم‌ترین گزینه ها در تولید تصاویر سه بعدی است. و این یکی از مسائلی است که Plasma با آن مشکل دارد. روشنایی تصویر، معمولا برای تلویزیون‌های پلاسما معضل بوده و خیلی در این مورد قوی نیستند.

این نقطه ای ایست که LCD ها همیشه در آن برتر بوده‌اند. مخصوصا امروزه که با ورود لامپ های LED پشت پنل، نور صفحه نیز چندین برابر شده است. این دسته معتقدند یکی از راه‌های کاهش Crosstalk نور زیاد صفحه است. Danny Tack مدیر بازاریابی فنی فیلیپس، نیز به همین علت معتقد است LCD ها گزینه بهتری برای ایجاد تصاویر 3D هستند. زیرا تصور می‌کند روشنایی زیاد تصویر از مشکل Crosstalk می کاهد.

از دیگر مشکلاتی که این دسته برای پلاسما ذکر می‌کنند: نور unpolarised این تلویزیون است. آن‌ها بر این باورند، نور پشت پلاسما در یک جهت نمی تابد. بلکه در تمام جهات می تابد. در حالیکه نور Polarised LCD ها تنها در یک جهت مستقیم می تابد. بنابراین اگر شما در مسیر درست نور LCD قرار بگیرید تعداد پرتو هایی که به عینک شما میتابد بیشتر است( مثلا 500 پرتو).

در صورتی که پرتو های تابیده شده ار پلاسما به عینک شما در هر زاویه ای کمتر خواهد بود (مثلا 50 پرتو نور). در واقع این دسته قبول دارند که زاویه دید پلاسما در مشاهده تصاویر 3D گسترده‌تر است ولی آن‌ها بر این باور نیز هستند که اگر به درستی در مسیر پرتوی نور قرار بگیرید Crosstalk LCD بسیار جزئی خواهد بود. البته ما در زومیت تصور نمی‌کنیم اگر شما چند مهمان هم داشته باشید، همه بتوانند در یک راستا باشند و قاعدتا گروهی بازاویه از تلویزیون می نشینند.

نور پس‌زمینه LED حاشیه ای یا Edgelit شاید قابل کنترل کردن نباشد اما اگر ال ای دی شما Direct LED باشد Crosstalk بسیار کمتری ایجاد خواهد شد. زیرا پنل هایی که نور پس‌زمینه آن‌ها Direct LED باشد قادرند نور را در قسمت هایی از صفحه که Crosstalk ایجاد می‌شود کم کنند تا Crosstalk به این ترتیب کاهش یابد.

همان‌طور که می دانید تعریف کلی Response Time اینگونه است: مدت زمانی که طول می کشد تا یک پیکسل از رنگ سفید به سیاه تغییر رنگ دهد و مجددا به رنگ سفید باز گردد. (البته بعضی از تولیدکنندگان این تغییر را از خاکستری به سفید و بازگشت آن به خاکستری می‌دانند). این بار طرفداران LCD اعلام کردند: تولید‌کنندگان پلاسما بیشتر به جای اینکه به فکر کم کردن Response Time باشند، باید به فکر افزایش روشنایی تصویر پلاسما باشند. زیرا RT برای تغییر سفید به سیاه و سیاه به سفید شاید زمان بر باشد ولی تغییر رنگ پیکسل از یک رنگ(به غیر از سفید) به رنگ دیگر(به غیر از سیاه) بسیار سریع‌تر خواهد بود. بنابراین RT کم تنها گزینه برای مشاهده تصویر 3D خوب نیست و گزینه‌های دیگری هم باید در کنار این نکته وجود داشته باشند.

رای هیئت منصفه به نتیجه این مقایسه

همان‌طور که مشاهده فرمودید فاکتور های زیادی برای مقایسه تلویزیون‌های سه بعدی LCD و Plasma وجود دارد و نمی‌توان گفت کدام یک کاملا بر دیگری برتری دارد و برنده 100% این مقایسه است. نتیجتا با کدام تلویزیون می‌توان تصاویر تأثیر گذارتری دید؟!

3D_blu_ray

در هر صورت کارشناسان تک‌رادار به این نتیجه رسیده اند که پلاسما در ایجاد تصاویر سه بعدی قابلیت های بالاتری نسبت به LCD دارد. زیرا آن‌ها معتقدند Crosstalk زمانی رخ می‌دهد که تصویر در حال پخش در تلویزیون سه بعدی به خوبی تفکیک نشده و چشم چپ آنچه مربوط به چشم راست است را نیز می بیند (و بالعکس). به‌طور حتم این مشکل به سرعت پنل بستگی دارد و در این مورد پلاسما سرعت بیشتری نسبت به LCD دارد.

البته کارشناسان Techradar با دوستانی که طرفداران LCD هستند در این مورد موافقند که روشنایی تصویر (Brightness) مزیتی بسیار بزرگ بوده و به کیفیت تصویر بسیار کمک می‌کند. ولی وقتی صحبت از Crosstalk در تلویزیون‌های سه بعدی می‌شود، کم و زیاد بود روشنایی پنل تأثیر زیادی در کاستن Crosstalk ندارد. به نظر این کارشناسان تنها LCD های 400 هرتز می‌توانند با پلاسما ها رقابت کنند. خصوصا اگر کاربر این تلویزیون‌ها اهل بازی کردن نیز باشد.

از کارخانجات تولید کننده پلاسما های سه بعدی می‌توان برند قدرت پاناسونیک در پلاسما و برند های ساموسنگ و LG که به‌تازگی به ساخت این تکنولوژی روی آورده اند نام برد.(از سامسونگ مدل‌های C680‍ و C490 و از الجی نیز مدل PX990 را می‌توان نام برد.)

این تنها Techradar نیست که به برتری تصویر 3D پلاسما رای می‌دهد. بلکه هیچ ژورنالیست تلویزیونی نیز نیست که LCD را در ایجاد تصویر 3D از پلاسما LCD برتر بداند. کارشناسان زومیت نیز غالبا به برتری تلویزیون پلاسما بر LCD در تشکیل تصاویر سه بعدی رای دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات