سنسورهای محاسبه فشار تایر حرفه ای تر می شوند

شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
براساس قوانین فدرال امریکا از سال 2007  تمام کمپانی های سازنده خودرو باید تایر ماشین های تولیدی خود را به سیستم سنسورهای کامپیوتری محاسبه فشار مجهز کنند. در اکثر ماشین های فعلی از سیستم اکتیو استفاده شده است که با بکارگیری یک سنسور در هر چرخ اطلاعات فشار تایر به کامپیوتر مرکزی ارسال می شود و به اطلاع راننده می رسد  در صورت کم و زیاد شدن فشار هوا در چرخ ها،علائم هشدار دهنده راننده را هشیار خواهند کرد.
تبلیغات

سازنده های تایر و سیستم های الکترونیکی به نتیجه مشترک جدیدی رسیدند و قصد دارند تا سنسورها را داخل تایر ها نصب کنند در حال حاضر سنسورها برروی چرخ ها نصب می شوند.

با متصل کردن سنسور به تایر و اضافه کردن مقدار کمی حافظه به آن، سنسور محاسبه فشار تایر (TPS)  قادر خواهد بود اطلاعات کاملی از نوع تایر استفاده شده ارائه دهد. به عنوان مثال این سیستم می تواند حداکثر سرعت خودرو را براساس شرایط فعلی تایرها به هدایت کننده خودکار ماشین بگوید. این سیستم همچنین می تواند مکان دقیق هر تایر را مشخص کرده و تایرها را در بهترین زاویه و موقعیت ممکن  قرار دهد. همچنین می تواند تعداد چرخش تایرها را ثابت نگاه دارد و یا بررسی کند عمر تایر به پایان رسیده است یا خیر.

در حال حاضر در خودروهای مجهز به TPS یک شتاب سنج وجود دارد که حرکت چرخ ها را نشان می دهد و در صورت نیاز سنسورهای فشار را خاموش می کند تا در مواقعی که خودرو حرکت نمی کند باتری سنسورها مصرف نشود و طول عمر آن نیز بالا رود. اما زمانی که سنسورها در داخل تایر نصب شوند، شتاب سنج علاوه بر این ها می تواند زخامت تایر تا سطح زمین در زمان حرکت را نیز محاسبه کند، زمانی که زخامت سطح داخلی تایر با سطح بیرونی آن که با زمین در تماس است مشخص شود در مواقعی که تایرها وزن سنگینی رویشان است راننده مطلع می شود و فشار تایرها را زیاد می کند.

tire-pressure-sensor

این سیستم هوشمند محاسبه و نمایش فشار تایرها می تواند بازده خودر را بالا ببرد، مهندسان پورشه می گویند فشار لاستیک های استفاده شده در 911S بسیار بالا می باشد تا زمان بهتری در مسابقات بدست اید. آنها فشار تایرها بالا برده تا دوام تایرها بالا رود و راننده بتواند پس از طی نمودن یک چهارم مایل و پیش از گرم شدن تایرها و بالا رفتن طبیعی فشارلاستیک ها به حداکثر سرعت برسد. سیستم اروپایی هوشمند سنسورهای فشار می تواند حداکثر سرعت خودرو  را تا زمان رسیدن به دما و فشار مطمئن تایرها محدود کند در نتیجه هدایت خودرو بسیار بهتر و راحت خواهد شد.

علاوه براین ها سنسور می تواند اطلاعات مفیدی در مورد فشار و وضعیت لاستیک ها به اسمارت فون نزدیک خود ارسال کند.

در نهایت جالب است بدانید که در طراحی این تایرهای جدید طوری برنامه ریزی شده است که قیمت آنها ارزان تر از لاستیک های فعلی خواهد بود، همچنین ممکن است در آینده امکانات بیشتری نیز به این سیستم اضافه شود و مثلا پلیس از وضعیت ماشین دزدیده شده اطلاعاتی بدست آورد!

منبع: Cars and Drivers July 2010

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات